Less or More
“Less of More” başlıklı kitap, sadece GAD’ın çalışmalarını değil, aynı zamanda mimari tasarım ile ilgili dünya genelindeki sayısız verileri, anlatıları, tarihi ve dönüm noktalarını da sunuyor.
Gökhan Avcıoğlu ve çalışma arkadaşlarının kişisel anıları, notları, soruları, eskizleri, tasarımları ile mimarlık pratiğinin belirli bir zaman dilimindeki çabalarını nasıl açıkladıklarını içeren bir nevi “director’s cut” olarak nitelendirebileceğimiz bu kitap hem çalışmaların envanterlerini çıkarmayı, hem de zamanımızın mimarlığı ilgilendiren önemli sorunları hakkında farkındalık yaratmayı amaçlıyor. Bu bağlamda kitap, sadece GAD’ın çalışmalarını değil, aynı zamanda mimari tasarım ile ilgili dünya genelindeki sayısız verileri, anlatıları, tarihi ve dönüm noktalarını da sunuyor. Bu kitapta yer alan, mimarlık dışındaki dünyaya işaret eden tanıtım kutucukları, tasarım pratiğiyle ilgilenenlerin bu tür konularda da bilgi sahibi olması için tasarlanmış.
Bu kitap sadece GAD’ın bir yapı/yapıtlar antolojisi olmayıp, kitapta yer alan yapı/yapılar deneysel, yapım aşamasında ya da inşa edilmiş olması fark etmeksizin okuyucunun mevcut düşüncelerini, bakış açılarını tartışabilecekleri örnekler olarak düşünülerek seçilmiş.
“Mimarlık mesleğindeki yolculuğum tek başına başladı, ancak 40 yılı aşkın deneyimim süresince, tasarımcılar, öğrenciler, inşaat ve yapılı çevre ile ilgilenen diğer meslek sahipleri ile olan iş birlikleri sonunda bana eşlik edenler, onlarcadan binlerce kişiye ulaştı. Tek kişi olarak başladığım ve atölyelerden ortaklıklara kadar uzanan meslek hayatıma, şu an bir orkestra ile devam ediyorum.
Zamanla süren çalışmalardan sonra bugün, GAD ve GAD Foundation’ın yıllara sair başarılarıyla gurur duyuyoruz.
Yeni yüzyılda, yaşanabilir ve sürdürülebilir çevreler inşa etmek düşüncesiyle hazırladığımız bu kitap etrafımızda neler olup bittiğini anlamak, bu konuda neler yaptığımızı ve yapabileceğimizi durup değerlendirmek için mükemmel bir fırsat oldu.
Bu yolculuğun parçası olan, emeklerini bu mesleğe veren, kendileri öğrenirken bize de öğreten, üzerimizde etkisi olan herkese, özellikle de arzularını gerçekleştirebileceğimize ve yeteneğimize inananlara yürekten teşekkür ediyorum.”
Doğanın hareketlerinden, vahşi hayvanların, başka kavimlerin saldırılarından korunma, sığınma içgüdüsünden, biriktirme, toplama, depolama, üretme ve başka insani anlamlar ekleme üzerine, mimarlığın yapıla yapıla bir öncekine örnek olarak anonimleşmiş ya da kişiselleştirilmiş gelişimi bir önceki yüzyılda Mies Van der Rohe tarafından “Less is More” olarak tariflendi ve bu tarif çok tuttu. 20. yüzyılın başlarında iyi ya da kötü bir çok binanın yapım ülküsü için kullanıldı. Robert Venturi bu deyimi, ideolojik ama içi de yeterince doldurulmamış örneklerin sıkıcılığını da göz önünde bulundurarak “Less is Bore” olarak ironikleştirdi. Ancak “bore” olana karşı aradığı cevaplar, bu değiştirilmiş deyimi bayraklaştıran mimarlar tarafından yeterince doyurucu olmaktan uzak olduğundan eleştirmenler tarafından bir “decade” sonra cepheci tiyatral dekoratif damgasını yedi. Yakın bir zamanda Bjarke Ingels (BIG) “Yes is More” deyimiyle eğlenceli fakat bir ofisin bakış açısını geçmeyen, mimari gimmick, esprili içerikli projelerle bezeli monografilerini yayınladı.
GAD ekibine göre bir bina, “less” veya “more” olup olmadığı ikileminden ziyade bu kitapta açıklanan fikirlerden damıtılmış özellikler dikkate alınarak tasarlanıp inşa edilmesinde varlığını sürdürür. Bu nedenle, bu kitabın adı mimari soyutlamanın az ya da çok olmasının ötesinde, özellikle anlam ve dayanıklılık üzerine dikkat çekmek amacıyla “Less or More” olarak belirlenmiş.
Less or More, yarım yüzyıllık dünya tarihine tanıklık eden Gökhan Avcıoğlu ve çevresindeki yakın çalışma arkadaşları tarafından, çeşitli örnek ve varyasyonların çalışılmasıyla, aralarda çeşitli baskı örnekleri alınarak, beş yılı aşkın bir sürede, arşiv kaynakları değişik dönemlerde kullanılan çizim ve simülasyon metotları sürekli değişen ve gelişen dijital yöntemlerin dönemlerine uygun halleri ve İngilizce anlatım metinleri ile hazırlanarak sonlandırılmış.