İnsan Eli Değmiş

Kalyon Kültür Yeni Sanat Sezonunu ‘İnsan Eli Değmiş’ İsimli Karma Sergisiyle KarşılıKalyon Kültür, dijital sanatın en önemli temalarından biri olan doğa ve sanat ilişkisine odaklanan sergi serisinin ikinci ayağı ‘İnsan Eli Değmiş’ isimli karma sergiye 17 Eylül-17 Aralık 2022 tarihleri arasında Nişantaşı Taş Konak’ta ev sahipliği yapıyor.

Ceren ve Irmak Arkman küratörlüğünde, dijital sanat alanının öncü isimlerinin bir araya geldiği büyük ilgiyle karşılanan Flora sergisinin ardından, küratörler serinin ikinci sergisinde günümüzün en önemli problemlerinden biri olan iklim krizine dikkat çekerek insanların doğa üzerindeki etkilerine odaklanıyor. 

  1. İstanbul Bienali’ne paralel gerçekleşen ‘İnsan Eli Değmiş’ sergisi Evan Roth, Félix Luque & Iñigo Bilbao, François Quévillon, Kevin Cooley, Persijn Broersen & Margit Lukács, Sabrina Ratté ve Volkan Kızıltunç’un eserlerini ziyaretçileriyle buluşturuyor. Kalyon Kültür yeni sergisiyle uluslararası dokuz sanatçıyı bir araya getirirken, önümüzdeki günlerde duyurulacak etkinliklik programı kapsamında doğa, geri dönüşüm ve sürdürülebilirlik temalı konuşma ve atölyelerle serginin temasını destekleyecek. 

Nişantaşı Taş Konak’ın iki katına yayılan sergide, insanların teknolojiyle olan ilişkilerini araştırırken, yapay zekanın gelişimi gibi güncel konulara da değinen İspanyol sanatçı Félix Luque, biriken otomobil enkazlarını geleceğe yönelik arkeolojik kalıntılar olarak gösterdiği JunkYard III (Araba Mezarlığı III )başlıklı 20 dakikalık video yerleştirmesiyle sanatseverlerle buluşuyor. Otomobilin icat edilmesiyle otomobil kazalarının da ortaya çıkması fikrine odaklanan sanatçı, ziyaretçilere endüstrinin verdiği toplam zararın insanın varlığını etkileyen tarihsel bir kaza olup olamadığını sorgulatıyor.

Teknolojinin insanı, kültürü, çevreyi, zaman, mekan ve birbirimizle olan ilişkilerimizi nasıl değiştirdiğini aktaran Kanadalı sanatçı François Quévillon, video yerleştirmesi Pyroclastic Trails (Volkanik İzler) ile Mexico City’nin güneyinde bulunan Sierra de Santa Catarina’nın sönmüş yanardağlarındaki madencilik faaliyetlerinin etkisi üzerine yapılan araştırmalara dikkat çekiyor. 

Kanadalı sanatçı Sabrina Ratté’nin, uzaktan görülen manzaralar içinde orantısız derecede büyük boyutlarda yeniden anlamlandırılan terk edilmiş arabalar ve bilgisayar ekranları gibi nesneleri görüntüleyerek oluşturduğu video kolajı Objets-Monde (Obje Dünyası), kıyamet hissi ile nostalji, değerli nesne ile atık ve idealize edilmiş doğa ile insan izlerinin silinmez varlığı arasında bir gerginlik yaratıyor. 

Durağan ve hareketli görüntüler arasında işler üreten sanatçı Volkan Kızıltunç ise sergide yer alan üç ekranlı Beyaz Kaleler yerleştirmesinde Burdur çevresinde yer alan mermer ocaklarının drone ile çekilen görüntülerini kullanıyor. 

Sanatçılar Persijn Broersen & Margit Lukács, klasik Western filmlerinden günümüz savaş filmlerine uzanan Hollywood film kültürü kesitlerinden oluşan manzaraların hızlı bir montajıyla hazırladıkları After Eden (Cennetten Sonra) filmiyle Kalyon Kültür izleyicileriyle buluşuyor. Masalsı Hollywood bu sefer agresifleşen kamera gözüyle yıkımlar, seller ve tel örgülerle asıl olanın arayışına sanatseverleri davet ediyor. 

İnsanlığın beş klasik elementle (toprak, hava, ateş, su ve uzay boşluğu) ilişkisine dair sistemi sorgulayan işleriyle tanınan sanatçı Kevin Cooley, Fallen Water (Akan Su) adlı video yerleştirmesinde Niagara Escarpment olarak bilinen jeolojik oluşum boyunca Ontario Gölü’ne doğru akan yerel şelaleleri ve su yollarını keşfederek dikkatleri kötüye gitmekte olan küresel tatlı su krizine çekiyor. 

Evan Roth’un Kalyon Kültür’ün duvarında sıralanan Landscapes (Manzaralar) başlıklı eseri ise, kızıl ötesi çekimler ile internet kablolarında veri taşıyan kızıl öteşi ışıklara gönderme yaparken, insan eli değmemiş gibi görünen ücra manzaraların altından geçen internet hatlarının varlığına dikkat çekerek, dijital dünyanın fizikselliğini vurguluyor.

‘İnsan Eli Değmiş’ sergisi 17 Aralık 2022 tarihine kadar Nişantaşı Taş Konak Kalyon Kültür binasında ücretsiz gezilebilir.