İmgelerin Yeni Grameri
Mixer, 22 Ekim – 27 Kasım 2022 tarihleri arasında Uras Kızıl’ın küratörlüğünde Gülçin Aksoy, Chongha Peter Lee & Ozan Atalan, Yüksel Dal, Kıymet Daştan, Didem Erbaş, Gökçe Erhan, Ali Kazma, Murat Morova, Merve Ünsal’ın çalışmalarının bulunduğu ‘’İmgelerin Yeni Grameri’’ başlıklı sergiye ev sahipliği yapıyor.
Adını Werner Herzog’un 1980 tarihli bir röportajından alan “İmgelerin Yeni Grameri” sergisi, Herzog’un 2005 tarihli Grizzly Man belgeselinden ve yeni materyalizm düşüncesinin belirsizlik, rastlantısallık ve temsil-dışılık argümanlarından yola çıkıyor. “İmgelerin Yeni Grameri” ilk uğrak noktası olarak Grizzly Man belgeselini seçerek onunla asimetrik bir ilişkiye giriyor. Grizzly Man’in ana karakteri Timothy Treadwell’in doğada bulmayı umduğu uyumun aksine, sergi, doğanın ve nesnelerin görsel imgelemini mutlak bir uyumda göstermeyi amaçlamıyor. Mevcut imgelerin verili ve insan-odaklı oluşlarıyla gerçekliği aktarmakta yetersiz kaldığı ve hakikâtin kendisinden ziyade yalnızca tercümesini verdiği varsayımından hareketle, sergi, doğayı -güzellemeye içkin- dışsal bir temsile indirgemeyen, olasılıkları çoğaltan, antroposentrik olmayan “yeni” imgeleri arıyor.
Yeni materyalizm düşüncesi kavramsal çerçevenin ikinci teorik katmanını oluşturur ve on sanatçıdan oluşan sergi, farklı teknik, sergileme yöntemi, materyalite ve sanatçıların nesnelerle kurdukları ilişkisellik bakımından yapıtlararası bir okuma sunar. Her bir yapıt hem kendi içerisinde nesnenin failliğine dair söylemsel olanı tartışmaya açarken; hem de kendisiyle ilişkilenen bir başka çalışmanın yapıtlarasılığını mesele edinir. Ali Kazma’nın 2011 tarihli Yokluk adlı video çalışması; Merve Ünsal’ın İnsansız Hava Araçları İçin Birkaç Kelime, İkinci Versiyon adlı fotoğrafları ve Ya da Ufuk Çizgisi Bir Çatlaktan İbaret Olabilir Mi? isimli video çalışması ve Didem Erbaş’ın Kuşların Bakışının Altında adlı yerleştirmesi nesnelerin politik failliğini ve nesnelerarasılığı tartışmaya açarken, Kıymet Daştan’ın Unutma Taşı #14 adlı çalışması; Gökçe Erhan Kaybolmayan Renkler adlı yerleştirmesi ile Gülçin Aksoy’un Solitaj adlı işi nesnelerin hafızaya içkin hakikâtine odaklanır. Yüksel Dal’ın Evre Uzayı serisi ve Murat Morova’nın İsimsiz adlı fotoğrafları dış dünyanın imgelemini temsilin ötesinde, imgelerin rastlantısallıkları üzerinden kurgular. Son olarak, serginin merkezine konumlanan duvarda yer alan Chongha Peter Lee & Ozan Atalan’ın ortak çalışması Antinomi, insan-merkezci düşünceyi ters-yüz ederek yeni ifade biçimlerini arar.
“İmgelerin Yeni Grameri” sergisi yeni materyalist düşünceden hareketle nesneyi temsil edilmesi gereken, pasif, durağan bir madde olmanın ötesinde düşünür. Modernitenin oluşturduğu dualiteleri (doğa-kültür, kadın-erkek, canlı-cansız, zihin-beden, madde-ruh, organik-inorganik vb.) çokluklar şeklinde aşmanın, nesnenin aşırı temsilinin ve “nesneleştirilmesinin” önüne geçmenin izini sürer. Bu fikri de, nesnenin olasılıklarını çoğaltarak ve nesnelerin politik, kültürel, sosyolojik ve hafızaya içkin failliklerini tartışmaya açarak gerçekleştirir.
“İmgelerin Yeni Grameri” sergisi, 22 Ekim – 26 Kasım 2022 tarihleri arasında Mixer ana galeri mekanında görülebilir.