Seddülbahir Kalesi

Proje Yeri
Seddülbahir, Çanakkale

Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon Projeleri Müellifi
Arzu Özsavaşçı (AOMTD)

Yeniden Kullanım Projesi Müellifi
Burak Dolu (KOOP Mimarlık)

Bilimsel Danışma Kurulu
Gülsün Tanyeli, Lucienne Thys-Şenocak, Rahmi Nurhan Çelik, Feridun Çılı, Haluk Sesigür, Arzu Özsavaşcı

Yeniden Kullanım Mimari Proje Ekibi
Y. Burak Dolu, Alper Karasu, Barancan Dağıstan, Birsen Parlar Erkan, Dilara Öztürk, Elif Tuğba Gürkan, Enes Pilavcı, Gamze Yeşildağ, Koray Bayraktutan, Nurseray Sarıçayır, Saleh Malek, Seçkin Maden

Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon, Arkeoloji, Ölçme, Arşiv Projeleri Ekibi
Lucienne Thys-Şenocak, Rahmi Nurhan Çelik, Gülsün, Feridun Çılı, Haluk Sesigür, Arzu Özsavaşcı, Deniz Özkan, Umut Almaç, Selin Gener, İrem Nardereli, Nurdan Kuban, Günnur Çalışkan, Murat Alaboz, Günder Varinlioğlu, Arzu Öztürk, Carolyn Aslan, Bensen Ünlüoğlu, Gülay Karcı, Günşıl Kılıç, Kemal Sümer, Senem Uyanık, Tevfik Özlüdemir, Caner Güney, Banu Yüksel, Göksel Akkoca, Yelda Ademoğlu, Mehmet Erim, Bora Sayın, Serdar Erol, Bihter Özöner, Dursun Z. Şeker, Davut Erkan, Hasan Karataş, Yeşim Anadol, Işıl Cerem Cenker, Ahmet Ersen, Marisa Laurenzi Tabasso

İç Mimari ve Teşhir Tanzim Projeleri
Koop Mimarlık, Koruma Akademisi, Rabia Şengün, Aykun Haddeler, Nihan Demiral, Sezen Cezan, Tuğba Ağcabay, Betül Tuğçe İzgi, Kübra Keskin, Aykun Haddeler, Sezen Cezan, Nihan Demiral, Hakan Öğütçü, Yasin Tosun, Y. Burak Dolu, Elif Tuğba Gürkan, Gamze Yeşildağ, Koray Bayraktutan

Şantiye Teknik Ekibi
Maksut Refik Dönmezler, Erdal Civelek, Rabia Şengün, Merve Çankaya, Enes Demirel, Özge Mutlu, Ebru Koçak, Burhan Kutucu, Ömer Can Kara, Bekir Can İzmir, Seda Yalçınkaya, Gizemnur Bağ, Serkan Eloğlu, Ergin Or, Zuhal Güler, Ahmet Ağar, Nazım Soylu, Zeki Şahbaz, Erol Bulut, Fadim Koçak, Hakan Demirarslan, Mehmet Fatih Okan, Esra Tunçer, Abdülmenaf Yakiş, Erol Usman, Erdal Aslan, Hakan Öğütçü, Yasin Tosun, M.Emin Alpaydın

Kontrol Teşkilatı
Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı, Gökhan Gümüşdağ, Aslıhan Kervan, Aydın Karabıyık, Aykan Özel, Emin Murat Özdemir, Marziye Eşki, Mehmet Akif Erdoğan, Mert Çatalbaş, Mustafa Kafkas Dereli, Özge Alpaydın, Özlem Coşkun, Serpil Savaş, Tolga Kaan Çakmak, Ümit Yılmaz

İşveren
Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı

Yarışma Projesi
KOOP Mimarlık, Müze Sergi İşleri

Peyzaj Projesi
caps.office, Mehmet Cemil Aktaş, Pınar Kesim Aktaş, Şeyma Kahraman, Gülşen Ayla Olgun

Aydınlatma Tasarımı
Lightapp, Ali Ülgen, Zeycan Abay

Statik Projesi
Arke Mühendislik & Mimarlık, Murat Alaboz

Mekanik Projesi
KDP Mühendislik, Mahmut Kaya, MNM Can Mühendislik, Melih Sayı

Elektrik Projesi
KDP Mühendislik, Selçuk Özdoğan, Nira Mimarlık Mühendislik, Handan Gürler Akçay

Altyapı Projesi
Süheyla Kuru

Ana Yüklenici
ABMA İnşaat Restorasyon

Alt Yükleniciler
Asmaz Ahşap Karkas Yapılar, Şanlıbayrak Çelik, Met Yapı, Fibula Mimarlık, Karınca Reklam, Temay Peyzaj, ERD Denizcilik, Sıraç Elektrik, EF İklimlenirme, Atempo

Şantiye Yönetimi
Rabia Şengün, Merve Çankaya, Özge Mutlu

Kalfa
Vezir Hezer

Proje Başlangıç Yılı
1997 

İnşaat Başlangıç Yılı
2015

İnşaat Bitiş Yılı
2023

Toplam İnşaat Alanı
42.000 m2

Maket
Küçük Atölye, Barış Taş

Fotoğraf
Egemen Karakaya, KOOP Mimarlık, ABMA Restorasyon

25 yılı aşan çok disiplinli araştırma, projelendirme ve uygulama süreçlerinin ardından ziyarete açılan Seddülbahir Kalesi’nde, hem koruma uygulamalarındaki ilkeler hem de yeni müdahalelerdeki minimal tasarım yaklaşımıyla yerin hafızasını görünür kılınıyor.

Yapımına 1656 yılında, Sultan IV. Mehmed’in annesi Hatice Turhan Sultan’ın baniliğinde başlanan Seddülbahir Kalesi, Çanakkale Savaşı sırasında büyük hasar görmüş, yakın döneme kadar harap haliyle askeri alan olarak kullanılmış. 18 Mart 2023 tarihinde restorasyon uygulaması sona ererek ziyarete açılan Seddülbahir Kalesi, 25 yıldan fazla süren uzun ve zorlu bir çalışma sürecine sahip. 1997 yılında Koç Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi ortaklığında başlatılan geniş kapsamlı akademik araştırma projesi, 2005-2009 yılları arasında aynı kurumlar bünyesinde detaylı belgelemenin ve projelerin de bulunduğu akademik çalışmalar odağında bir koruma-onarım projesine dönüşmüş. ÇATAB (Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı) tarafından öncül proje olarak seçilmiş, 2015’te Bilimsel Danışma Kurulu’nun katılımıyla başlatılan restorasyon ve yeniden kullanım uygulamaları 2023 yılında tamamlanmış.

2015 yılında başlayan restorasyon uygulamalarında tariflenen üç ana kriter; tehlike arz eden ve önceki yıkımların izlerini taşıyan bölümlerde yapısal güçlendirme (örnek. Batı ve Güney Kuleler), arkeolojik katmanların ve farklı dönemlerin birlikte korunmasına yönelik olarak rekonstrüksiyondan kaçınma ve arkeolojik konservasyon (örnek. Askeri Kışla), üçüncü olarak da yapı bütününde yeni kullanım ışığında kısmi rekonstrüksiyon ve eski malzeme-yeni malzeme ara kesitinde yeni malzeme kullanımı (örnek. Kuzeybatı duvarı dendanları) olarak sıralanmış. Restorasyon uygulamaları sırasında kale hakkında birçok yeni bilgi, yapım tekniği ve dönemler ortaya çıkmış; yerinde yapılan detaylı tespitler ve arşiv belgeleri incelemeleri sonrasında müdahale önerileri geliştirilmiş. Restorasyon uygulamaları devam ederken kalenin yeniden işlevlendirilmesi amacıyla 2016 yılında açılan davetli yarışma sonucunda KOOP Mimarlık ve Müze Sergi İşleri ortaklığında üretilen proje, Bilimsel Danışma Kurulu’nun daha önce belirlediği kriterlere en uygun proje olarak seçilmiş. Seddülbahir Kalesi Yeniden Kullanım Projesi’nin en önemli hedefleri; yıkılan Bab-ı Kebir’in yeniden canlandırılması ve yeni müze binasının tasarlanması olmuş. Tarihi belgelere dayanarak kale girişinde yapılan arkeolojik kazılarda 1. Dünya Savaşı sırasında ağır hasar alan, günümüze ulaşamayan, kalenin ana kapısı Bab-ı Kebir’in mimari kalıntılarına ulaşılmış.

Günümüze ulaşan kalıntıları korumak ve görülebilir kılmak, kalenin özgündeki ana giriş işlevini yeniden canlandırmak ve Bab-ı Kebir’in anıtsal karakterini yansıtmak tasarımın ana hedeflerini oluşturmuş. Bu bağlamda yok olmuş büyük bir kütlenin aynı malzemelerle yeniden inşası yerine Bab-ı Kebir’in siluetinin bir kısmını ve üzerinde yer aldığı beden duvarı hattını yansıtacak, doğal ve hafif taşıyıcılı bir silüet canlandırması yapılmasına karar verilmiş. Özgün parçalarından ayırt edilebilir ve sökülebilir bu ahşap tasarımla Bab-ı Kebir’in yeniden anıtsal bir giriş olması sağlanmış. Ahşap elemanlarla tasarlanan bu mimari dil, Doğu Kule’de yok olan dendanların üst kotunu belirten bir bant, Kubbeli yapıda ise kubbenin tamamlamasında kullanılmış. Bab-ı Kebir ve kale avlusu arasındaki kot farkını erişilebilir kılmak, kaleye girişte panaromik bir görüş sağlamak, tarihi mekanlara yerleştirilemeyecek bazı işlevleri çağdaş bir mekanda kurgulamak üzere, daha önce muhdes askeri binaların bulunduğu alanda yeni bir müze binası tasarlanmış. Yeni binanın dış kabuğu, silüetteki görünürlüğünü azaltmak için kalenin inşasında kullanılan küfeki taşının büyük bloklarıyla, kale duvarlarında kullanılan özgün ahşap hatıl-piştuvan sisteminin farklı bir yorumuyla inşa edilmiş.