“Bir Kağıt Mimarının Hayali Dünyası: Nazimî Yaver Yenal”
İstanbul Araştırmaları Enstitüsü tarafından düzenlenen ve küratörlüğünü Büke Uras’ın üstlendiği “Bir Kağıt Mimarının Hayali Dünyası” başlıklı sergi, Cumhuriyet kuşağının önemli isimlerinden mimar Nazimî Yaver Yenal’ın hayatını, 50 yıllık kariyerini ve üretimlerini mercek altına alıyor.
İstanbul Araştırmaları Enstitüsü (İAE), ev sahipliği yaptığı sergileri Google Arts and Culture üzerinden izleyicilerle buluşturmaya devam ediyor. 2017 yılında ziyarete açılan “Bir Kağıt Mimarının Hayali Dünyası: Nazimî Yaver Yenal” başlıklı sergi, Türkiye’de 20. yüzyıl mimarlığının özgün temsilcilerinden Nazimî Yaver Yenal’ın mesleki yaşamını sıra dışı görseller eşliğinde ele alıyor.
Küratör Büke Uras’ın uygulanmayan projeleri sebebiyle “erken Cumhuriyet dönemi mimarisinin en kayda değer kağıt mimarı” olarak tanımladığı Nazimî Yaver gelenek ve modernizm arasında bir çizgide tasarımlardan oluşan sayısız çizime sahip.
Nazimî Yaver, Güzel Sanatlar Akademisi’nin 1927-1928 yıllarında düzenlediği ilk mimari Avrupa konkurunda birincilik alarak Paris’e ve ardından Berlin’e gider. 1931’de burslu olarak yerleştiği Berlin’de, Almanya’nın en önemli mimarlarından Hans Poelzig’in “Meister Atelier” isimli “atölye-okul”una kabul edildikten sonra, 1932 yılında Güzel Sanatlar Akademisi’ne eğitmen olarak geri döner. Kırk yıla yakın eğitimcilik kariyerine rağmen hiçbir zaman proje hocası olmaz ve okulun yönetim kadrosunda yer almaz. Akademideki atölyesinin arka odasını kendisine ait bir dünya olarak şekillendirir. Mimari çizimlerinden mobilya tasarımlarına kadar pek çok projeyi içeren bu dev arşiv, emekliliği sonrasında evinde özenle korunur. Mimarın ölümünden sonra dağılan ve büyük kısmı imha edilerek yitirilen bu sıra dışı arşivden günümüze ulaşan fotoğraf ve çizimler, Büke Uras’ın küratörlüğünü üstlendiği sergi ile yeniden günışığına çıkıyor.
“Bir Kağıt Mimarının Hayali Dünyası: Nazimî Yaver Yenal” sergisini ziyaret etmek için tıklayın.